Focus op schadevergoedingen voor veteranen
Veteranen zetten zich in voor vrede en veiligheid, vaak onder zware en gevaarlijke omstandigheden. Wanneer zij tijdens of door hun uitzending lichamelijke of psychische schade oplopen, kunnen zij een beroep doen op de Regeling Volledige Schadevergoeding (RVS). Deze regeling is bedoeld om alle schade te vergoeden die rechtstreeks het gevolg is van hun militaire dienst of uitzending.
Lange wachttijden bij schadevergoedingen
Uit een recent onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt dat de afhandeling van RVS-aanvragen nog steeds veel te lang duurt.
De minister van Defensie heeft als doel om iedere aanvraag binnen twee jaar af te ronden, maar dat lukt in de praktijk slechts in 40% van de gevallen.
Bij 60% van de aanvragen loopt de procedure langer door — soms tot wel vijf of zelfs acht jaar.

Extra stress voor veteranen
De lange wachttijden en ingewikkelde procedures zorgen bij veel veteranen voor extra stress.
Tussen de 80% en 90% van de aanvragers kampt met psychische klachten, zoals PTSS. Het invullen van formulieren en het begrijpen van juridische brieven is daardoor vaak extra belastend.
Veel veteranen geven aan dat ze het proces als onduidelijk, vermoeiend en emotioneel zwaar ervaren.
Tekort aan personeel en gebrekkige systemen
De juridische afdeling van het Ministerie van Defensie kampt volgens het rapport met een structureel tekort aan juristen.
Ook ontbreekt een modern zaakvolgsysteem: dossiers worden nog handmatig bijgehouden, wat foutgevoelig en tijdrovend is. Hierdoor blijft persoonlijk contact met veteranen vaak achterwege.
Daarnaast wordt in de meeste zaken (ongeveer 70%) een medisch adviseur of andere externe deskundige ingeschakeld om de schade vast te stellen. Dat is belangrijk voor een zorgvuldige beoordeling, maar zorgt ook voor extra vertraging — vaak een jaar of langer.
De rol van de Veteranenombudsman
De Veteranenombudsman waarschuwde al eerder (2021 en 2022) dat de afhandeling van schadeclaims te lang duurt en te ingewikkeld is. Ook nu blijkt dat er weinig verbetering is.
Veteranen ervaren nog steeds dat hun belangen niet altijd centraal staan en dat de samenwerking tussen Defensie en belangenorganisaties beter kan.
Samenwerking tussen Rekenkamer en Ombudsman
De Algemene Rekenkamer en de Veteranenombudsman onderzochten de RVS gezamenlijk.
Tussen 2016 en 2024 gaf het Ministerie van Defensie in totaal € 469 miljoen uit aan schadevergoedingen, juridische kosten en deskundigenonderzoek.
Beide instanties hopen met hun onderzoeken bij te dragen aan een snellere en menselijkere afhandeling van schadevergoedingen voor veteranen.
Wat betekent dit voor veteranen?
Voor veteranen die een aanvraag willen indienen, is het goed om te weten dat het proces lang kan duren en meerdere fases kent.
Een zorgvuldige voorbereiding, eventueel met hulp van een belangenorganisatie of juridisch adviseur, kan helpen om het traject iets soepeler te laten verlopen.

Bij Veteranen Kennemerland zijn we ons bewust van de belasting die zo’n langdurige procedure met zich meebrengt — zeker voor veteranen die al kampen met psychische of lichamelijke klachten.
Daarom werken wij aan de oprichting van het Veteranen Ontmoetingscentrum Kennemerland (VOCK) een plek waar veteranen (al het aan ons ligt) binnenkort laagdrempelig terechtkunnen voor contact, ondersteuning en doorverwijzing.
Of het nu gaat om hulp bij het aanvragen van schadevergoeding, het vinden van de juiste instanties, of gewoon een luisterend oor — het inloophuis zal er zijn voor en door veteranen uit de regio Kennemerland.
Meer lezen
Het volledige rapport van de Algemene Rekenkamer is te downloaden via:
👉 Focus op schadevergoedingen voor veteranen (PDF, 38 pagina’s)
Bron: Algemene Rekenkamer / Veteranenombudsman – februari 2025

Geef een reactie